logo Infovek Metódy tvorivého písania
SJ > Námety > Tvorivé písanie > Akrostich

AKROSTICH

Akrostich vzniká tak, že ľubovoľné slovo (meno, názov...) napíšeme po hláskach pod seba a každá hláska sa stane začiatočným písmenom nového slova, verša alebo vety.

Napr.:

  1. základom akrostichu bolo rodné meno študenta a úlohou napísať svoje momentálne pocity

    Jojkajúci
    Ospalý
    Zívajúci
    Elegantný
    Fajnový
    (Jozef, 3. ročník gymnázia)

  2. meno rozprávkovej postavy a jej charakteristika pomocou prídavných mien

    Smelý
    Hrdinský
    Rytiersky
    Energický
    Kamarátsky
    (Michal, tercia OG)

  3. meno rozprávkovej postavy a stručná parafráza príbehu

    Moja nevlastná sestra bola zlá a macocha... čo vám budem hovoriť!
    A v zime si zmysleli, že chcú fialky voňať, čerstvé jahody jesť a nakoniec aj voňavých jabĺčok sa im zachce.
    Rada–nerada, musela som splniť ich želania.
    Uvidela som v hore dvanástich mesiačikov, ktorí mi pomohli.
    Šialená Helena s macochou boli pažravé, tak sa vybrali do hory samé.
    Keďže boli drzé k mesiačikom, zamrzli tam na mieste.
    A nakoniec mi ostal domček a kravička, na jar prišiel švárny Janko a bolo hej!
    (Lucia, príma OG)

Akrostich môžeme využiť ako rozcvičku na začiatku vyučovacej hodiny i ako jej hlavnú časť. Osvedčil sa pri písaní charakteristiky osoby (študenti pri ňom objavovali úplne netušené vlastnosti dotyčného...), precvičovaní slovných druhov, rozvíjaní logickej nadväznosti rozprávania a pod. Fantázii sa pri zadávaní úloh medze naozaj nekladú.

Mgr. Jozef Kaščák
pigiren@pobox.sk


© 1999-2005 Projekt INFOVEK
Posledná zmena: 12.12.2006