Vetný rozbor

Moderátor: Jozef Kaščák

Vetný rozbor

Odoslaťod Alena » 16. Máj 2005, 21:16

Rada by som poradila dcére pri vetnom rozbore. Prosím o pomoc pri rozbore týchto viet: "Mal plno dobrých nápadov. Nemal dosť trpezlivosti na ich riešenie."
Slovo "plno" je priamy predmet alebo príslovkove určenie ? Slovo "nápadov" je predmet viažúci sa k slovu "plno"? Podobne je to zrejme so slovami "dosť, trpezlivosti". Alebo je to celkom inak?
Budem vďačná za vysvetlenie. Mám dojem, že v škole sa uvádzajú modelové, jednoznačné príklady, ale na domáce úlohy sa dávajú ťažšie vety. Pritom viem, že ani samotní učitelia slovenčinári nie sú pri vetnom rozbore často rovnakého názoru. Ďakujem vopred za odpoveď .
Alena
 

Odoslaťod Hosť » 17. Máj 2005, 14:27

Mal plno dobrých nápadov.

podmet - on (nevyjadrený)
prísudok - mal nápadov (mal nápady) - slovesný prísudok (sloveso mať je neplnovýznamové sloveso a nemôže stať samostatne, musí mať "kamaráta" - podstatné meno nápad)
prívlastok zhodný - dobrých
prívlastok zhodný - plno

- predmet sa viaže iba na sloveso, nesmie sa viazať na podstatné meno
- slovo nápadov je súčasťou slovesného prísudku (viď. vysvetlenie vyššie)

Nemal dosť trpezlivosti na ich riešenie.


podmet - on (nevyjadrený)
prísudok - nemal trpezlivosti (podobný prípad ako mal nápadov)

Dúfam, že som Vám pomohla. Ak ešte niečo, pokojne napíšte. Pekný deň.

prívlastok zhodný - dosť
prívlastok nezhodný - na riešenie (nesmie to byť predmet, lebo predmet rozvíja vždy len sloveso!!!; pýtame sa aká trpezlivosť? trpezlivosť na riešenie) :wink:
Hosť
 

Odoslaťod Miloš » 17. Máj 2005, 22:47

Dobrý deň

K otázke:
Slová "plno", "dosť", "na riešenie" sú prívlastky, pretože rozvíjajú podstatné mená (podst.m. bývajú rozvité prívlastkom).
Pýtame sa Koľko nápadov? (resp. Koľko dobrých nápadov? -postupne rozvíjací prívlastok) Koľko trpezlivosti?

K predchádzajúcej odpovedi:
Sloveso "mať" je neplnovýznamové (pomocné) vtedy, ak je modálne, t.j. vo význame "mať niečo urobiť" -napr. Mám vysypať smeti. Mal by som sa s ním porozprávať.
Mať vo význame "vlastniť" síce vyžaduje predmet, aby veta mala zmysel, ale to neznamená, že je neplnovýznamové, iba je to predmetové sloveso. Teda, "nápadov" a "trpezlivosti" sú nepriame predmety v G.
Miloš
 
Príspevky: 25
Založený: 12. Mar 2005, 14:19
Bydlisko: Topoľčany

Odoslaťod Hosť » 19. Máj 2005, 9:46

Suhlasim s predchadzajucim vysvetlenim a dodavam, ze v slovnom spojeni plno dobrých nápadov je postupne rozvijaci privlastok (plno dobrych).
Hosť
 

Vetný rozbor

Odoslaťod Alena » 20. Máj 2005, 21:03

Ďakujem všetkým trom ochotným učiteľom za odpoveď. :D
Potvrdilo sa, že ani učitelia sa nezhodnú pri rozbore. Osobne sa prikláňam k druhému názoru - tj. p. Miloša a p. Aleny II, pretože podľa toho, čo sa dcérka doteraz učila, sloveso "mať" nie je v uvedenej vete neplnovýznamové....

Napriek tomu, ak platí, že predmet sa viaže iba na sloveso, nezdá sa mi formulácia: "mal nápadov, nemal trpezlivosti"....

Takisto som sa stretla s názorom, že "plno" a "dosť" sú príslovkové určenia miery (to sa deti neučia), resp. spôsobu....Čo vy na to?

Viem, že slovenčina je ťažký jazyk. Domnievam sa, že domáce úlohy, kde sa snaživý, ale bojazlivý žiak pri riešení len utvrdí v tom, že to nevie a nebude vedieť, veď aj jeho učiteľ je neistý a často mení názor, ho neprivedú k istote a sebavedomiu, ktoré potrebuje na prijímacích pohovoroch na SŠ...Navyše keď sa od detí požaduje perfektné zvládnutie jazyka, ak chcú uspieť na skúškach, ale v bežnom živote, dokonca aj na školských výveskách, v televízii, novinách, rozhlase, na inom mieste tohto fóra sa to len tak hemží hrubkami....

Takisto mi nie je jasné (to by bola otázka na inú tému a pre jazykovedcov), prečo prekáža, ak slovenčina v hovorenom štýle preberá niektoré slová z českého jazyka? Preberanie anglikanizmov sa toleruje i podporuje....Je predsa celkom prirodzené, že sa dva príbuzné jazyky dvoch geograficky susediacich národov, kde je mnoho zmiešaných rodín predsa vzájomne ovplyvňujú...Samozrejme, že početnejší národ s dlhodobejším vývojom má väčší vplyv i bohatšiu slovnú zásobu....Poznám odborné výrazy, kde nepoznám k českému termínu slovenský ekvivalent!!

Ešte raz ĎAKUJEM ZA POMOC a v prípade potreby sa opäť ozvem, som rada, že toto fórum existuje....i ľudia, ktorí si nájdu čas popri svojich povinnostiach pre iných ! :)
Alena
 

Re: Vetný rozbor

Odoslaťod Miloš » 20. Máj 2005, 21:44

Alena napísal:

Napriek tomu, ak platí, že predmet sa viaže iba na sloveso, nezdá sa mi formulácia: "mal nápadov, nemal trpezlivosti"....


Uvedené formulácie (určovacie sklady prísudku a predmetu) sa zdajú čudné, pretože za normálnych okolností určuje pád predmetu sloveso -mal koho, čo-nápady, t.j A. V týchto formuláciách zmení pád predmetu podradená číslovka na G., preto sklad pôsobí neprirodzene. (dosť koho, čoho).

Alena napísal:Takisto som sa stretla s názorom, že "plno" a "dosť" sú príslovkové určenia miery (to sa deti neučia), resp. spôsobu....Čo vy na to?


Može to tak byť v prípade slova dosť, ak je nadradený vetný člen sloveso, prídavné meno alebo príslovka. Tieto slovné druhy bývajú rozvité príslovkovým určením. (dosť pracoval, dosť dobrý, dosť poctivo).
K slovu plno ma nenapadajú podobné zmysluplné sklady, pochybujem, že sa používa aj ako príslovkové určenie.

Je úplne bežné, že to isté slovo funguje v jednej vete ako jeden vetný člen, v inej vete a iných vzťahoch medzi slovami ako iný vetný člen.

Teória jazyka je prirodzene komplikovaná, jazyk je živý systém, ktorý sa nedá bez problémov a výnimiek podriadiť teoretickej konštrukcii. Naozaj je otázne, či je úlohou žiaka ZŠ riešiť rôzne sporné alebo nejasné prípady. Bohužiaľ, na prijímacích skúškach mnohých škôl sa s podobnou praxou stretávame bežne, preto sa aj učiteľ ZŠ musí týmito javmi zaoberať. Rád by som videl, akú úspešnosť by v týchto úlohách dosiahli mnohí maturanti.
Miloš
 
Príspevky: 25
Založený: 12. Mar 2005, 14:19
Bydlisko: Topoľčany

Vetný rozbor

Odoslaťod Alena » 24. Máj 2005, 8:10

Rada by som dodala, že označenie slov "plno, dosť" ako príslovkového určenia sa týkalo hore uvedených viet, o ktorých bola reč. Nešlo teda o to, aké vetné členy môžu tieto slová vo vete vo všeobecnosti predstavovať.

Ďakujem za vyčerpávajúcu odpoveď.
Alena
 


Naspäť na Slovenský jazyk a literatúra

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.

cron